در گفتگو با روزنامه آرمان:
۱ بهمن 1397
مجددا دیروز طرح سهمیهبندی بنزین در مجلس اعلام وصول شد. حال این سوال مطرح است که اساسا چرا یک بار سهمیهبندی بنزین اعمال شد سپس حذف شد و اکنون دوباره قرار است سهمیهبندی اعمال شود؟ واقعیت این است که عدم ثبات اقتصادی در اینگونه تصمیمگیریها مشهود است. این عدم ثبات هم به عملکردهای دولت و مجلس مربوط میشود. یعنی جایی مثل مجلس که قانونگذار است و باید اگر دولت تصمیمی میگیرد که به هر دلیلی ثبات را تضعیف میکند، این مجلس است که باید از این بیثباتیها جلوگیری کند. اما متاسفانه شاهدیم که دولت و مجلس هر دو برای بیثبات کردن اقتصاد، در رقابت هستند! نکته این مساله در این است که اگر دولت در این باره احساس کند که با کمبودهایی مواجه و برای عرضه و توزیع بنزین در کشور با مشکل روبهرو است، باید با مردم در میان بگذارد. از سال گذشته زمزمههایی مبنی بر سهمیهبندی مجدد بنزین مطرح شد و دولت زیر بار این موضوع نرفت اما یکباره برای صاحبان خودرو مهلت تعیین شد که برای کارتهای سوخت خود ثبت نام کرده و مدارک خود را تکمیل کنند. این به مردم یک آمادگی ذهنی داد که احتمال سهمیهبندی وجود دارد. شرایط تحریم با شرایط عادی تفاوت دارد، اما نحوه برخورد با جامعه است که موجب نگرانی و آزار مردم میشود که شایعات اثر منفی روی افراد میگذارد که برای مثال نکند دولت و مجلس برای مردم نقشهای دارند! اما در نهایت این طرح عملی خواهد شد. مردم جلوتر از دولت عمل میکنند و در مواقعی هم به قول معروف دست دولت را میخوانند. نتیجه چنین تصمیماتی جز عدم ثبات اقتصادی نیست. چارچوب یک برنامه صحیح و رو به پیشرفت هر کشوری این است که مسئولان مردم را امین خود بدانند و مسائل حوزههای اقتصادی و یا معضلات دیگر را با جامعه طرح کنند که در آن صورت به یقین مردم همراه با دولت خواهند بود تا به رفع مشکلات کمک کنند. در واقع امین دانستن مردم، در تمامی حوزهها میتواند به دولت و سایر نهادها کمک شایانی کند و همراهی مردم با حاکمیت در تمامی حوزهها(ونه تنها بحث بنزین و مصرف سوخت) جاری و ساری میشود. اینکه چطور شده که مجلس در چنین شرایطی که در حال بررسی بودجه کاملا انقباضی 98 است، چنین طرحی را پیشنهاد داده است؛ در حالی که هنوز جهتگیری مشخصی درباره بودجه 98 از کمیسیون تلفیق مشاهده نشده، باید منتظر ماند و دید سازوکارهای بودجهای 98 به چه شکل خواهد بود تا هدف واقعی مجلس از طرح سهمیهبندی مجدد بنزین برای جامعه روشن شود. اما اینکه گفته میشود سهمیهبندی برای جلوگیری از قاچاق سوخت است، به نظر بهانهای بیش نیست. زیرا دولت فعلی کارت سوخت را با کنایه و تعریض کنار گذاشت و عنوان داشت که اکنون کشور در شرایطی است که میتواند بحث سهمیهبندی، کوپن و یا توزیع دولتی را کنار بگذارد و بر همین اساس کارت سوخت را بلااستفاده کرد. مردم به روش فعلی توزیع و فروش بنزین عادت کردهاند و اگر دولت یا مجلس بخواهد بهلحاظ کسری بودجه(که به نظر رقم بالایی برای سال آینده خواهد بود) و کسب درآمد و یا جلوگیری از قاچاق، برنامهریزی خاص انجام دهند، باید با مردم در میان بگذارند تا جامعه در یک عمل انجام شده قرار نگیرد و باعث عمیقتر شدن حس بیاعتمادی نشود.