افق‌های امیدبخش اقتصاد ترسیم شد؛ هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده است در گفتگو با خبرگزارى فارس دوشنبه مورخ ٩٢/١٠/٠٢ حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اینکه استراتژی کلان اقتصادی دولت چیست و آیا دولت برنامه اقتصادی مشخصی را دنبال می‌کند، گفت: دولت‌ها برنامه‌هایشان را باید در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای کشور به پیش ببرند و جدا از برنامه، عمل کردن، آفتی است که به نفع کشور نخواهد بود. وی افزود: به همین دلیل دولت‌ها ابتدا برنامه‌های توسعه‌ای را در چشم‌انداز بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تدوین می‌کنند و در آن چارچوب برنامه‌های کوتاه مدت را در قالب بودجه سنواتی ارائه می‌کنند. معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی دولت هشتم اظهار داشت: تبیین بودجه‌های سنواتی و تطبیق آن با برنامه‌ها در وهله اول وظیفه دولت و در وهله دوم وظیفه مجلس و قانون‌گذار است تا آنچه را که با برنامه مغایرت  دارد به دولت گوشزد و دولت آن را اصلاح کند. مستخدمین حسینی تصریح کرد: اگر دولت برای آن بودجه‌ای که ارائه داده در چارچوب برنامه اشکالی می‌بینید یا اصلاحی را پیشنهاد می‌دهد آن وقت باید آن برنامه مورد اصلاح قرار بگیرد. وی افزود: در نتیجه فعالیت‌های دولت‌ها باید در چارچوب بودجه و برنامه باشد و اگر این موضوع مورد توجه و رعایت قرار بگیرد قطعا نتیجه حاصله مفید به حال جامعه، اقتصاد و اجتماع کشور خواهد بود. معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی دولت هشتم گفت: تخطی از برنامه‌های کاری، که در دولت قبل به وضوح و فراوانی دیدیم موجب آشفتگی در حوزه‌های مختلف شد که نتایج و فرآیند آن را امروز در جامعه شاهد هستیم که مشکلاتی را برای مجلس، دولت و جامعه بوجود آورده است. مستخدمین حسینی تصریح کرد: برنامه‌های این دولت باید در قالب برنامه‌های توسعه‌ای باشد و به قانون تبدیل شود تا دولت‌ها موظف به اجرای آن شوند، آنچه که دولت‌ها را در این چارچوب منضبط می‌کند و باعث پیشرفت برنامه‌ها و پیشرفت هر چه سریعتر آن برنامه‌ها می‌شود نکته‌ای است که تحت عنوان روش‌های اجرایی عملیاتی کردن برنامه است. این اقتصاددان افزود: به هرحال یک شیوه اجرایی برای یک هدف یا هدف‌های اصلی در برنامه نداریم بلکه شیوه‌های مختلفی برای اجرا وجود دارد که بستگی به اتاق فکر دولت، نظم فکری تیم دولت و تیم‌اقتصادی دولت خواهد داشت.  مستخدمین حسینی تصریح کرد: دولت هنوز روش‌های اجرایی اعمال آن برنامه‌ها را در یک چارچوب مشخصی که روش‌های اجرایی یا سیاست‌های اجرایی باشد اعلام نکرده است. * روش‌های اجرایی در کنار اهداف کلان دولت مشخص نیست وی افزود: دولت در حد کلان بیان کرده که قصد کاهش تورم، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و تأمین منابع مورد نیاز از بازار سرمایه را دارد  اما این موضوعات به عنوان هدف‌های کلان است و هنوز سیاست اجرایی یا روش‌هایی اجرایی را بیان نکرده و  فقط کلیت آن بیان شده است. این اقتصاددان بیان داشت: هنوز دولت به لحاظ اینکه شیوه‌های اجرایی کاهش تورم چگونه باشد و اینکه چگونه قصد دارند نقدینگی را در جامعه کاهش دهند و  یا چگونه می‌خواهند منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی را تأمین کنند تا بنگاه‌های اقتصادی هم درصدد افزایش تولید و اشتغال گام بردارند مشخص نشده است. مستخدمین حسینی گفت: هنوز منتظریم بینیم نگاه دولت به چه سمتی است آیا می‌خواهد از بخش خصوصی بیش از گذشته حمایت کند یا اینکه می‌خواهد تصدیگری‌اش را افزایش دهد، اینها مواردی است که راهکار اجرایی خاصی از سوی دولت برای آن تاکنون ندیده‌ایم.  * برنامه دولت برای هدفمندی یارانه‌ها از قلم افتاده  وی افزود: یکی از موضوعات دیگری که هنوز به آن پرداخته نشده و برنامه دولت در رابطه با آن مشخص نیست مبحث هدفمندی یارانه‌هاست که در لایحه بودجه 93 از قلم افتاده است و نمی دانیم آیا دولت در خصوص آن برنامه دیگری را مدنظر دارد.  معاون وزیر اقتصاد در دولت خاتمی تصریح کرد: فاز اول هدفمندی یارانه‌ها ماهیانه اعتبار 3500 میلیارد تومانی نیاز دارد که این عدد در لایحه بودجه در نظر گرفته نشده مضاف بر اینکه اگر دولت قرار باشد وارد فاز دوم شود در لایحه بودجه 93 هنوز صحبتی در مورد آن نشده است.  * وابستگی به نفت در لایحه بودجه 93 حیدر مستخدمین حسینی افزود: ابهاماتی که در لایحه بودجه وجود دارد ناشی از روشن نبودن سیاست و روش اجرایی دولت است، همچنین موضوع دیگری که در برنامه مطرح بوده عدم وابستگی درآمدی دولت به نفت و کاهش وابستگی به آن است که در بودجه 93 نمی‌بینیم و انتظار داشتیم که دولت آن را به درستی بیان کند. وی اظهار داشت: لایحه بودجه 93 قطعا نسبت به بودجه‌های سنواتی گذشته از شفافیت بیشتری برخوردار است و از ریخت و پاش‌های هزینه‌ای در قالب بودجه جلوگیری کرده است. این کارشناس اقتصادی گفت: نکته مثبتی که در لایحه بودجه 93 دیده می‌شود این است که هزینه‌های جاری را در لایحه بودجه متناسب با تورم رشد نداده‌اند و همچنین افزایش بودجه‌های عمرانی ناشی از گرایش دولت برای اشتغال و مهار بیکاری در جامعه است. مستخدمین حسینی اظهار داشت: در کل دولت تا به امروز از شیوه‌ها و سیاست‌های اجرایی‌‌ تصویر روشنی ارائه نکرده است.  * افزایش درآمدهای مالیاتی مستلزم توسعه بنگاه‌های اقتصادی است وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس در خصوص اینکه دولت امسال در لایحه بودجه 93 درآمدهای مالیاتی را افزایش داده است آیا این موضوع به معنای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی منوط  به توسعه بنگاه‌های اقتصادی و  بهبود فضای کسب و کار است تا فعالیت‌ها رونق بگیرد ،با رونق آن فعالیت‌ها جامعه از درآمد بالاتری برخوردار شود و در نتیجه آن فعالیت‌های اقتصادی سود مالی بیشتری حاصل و سپس از محل این سودها دولت مالیاتش را دریافت کند. معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی دولت هشتم گفت: کسب درآمد مالیاتی بیشتر به صرف اینکه رقم را در حوزه‌های مالیاتی افزایش دهیم قطعا جواب نخواهد داد،الان بنگاه‌های اقتصادی در وضعیت رکود هستند، دولت اگر اقتصاد را از رکود خارج کند خود به خود عرضه کالا افزایش پیدا خواهد کرد و نتیجه‌اش افزایش اشتغال خواهد شد. مستخدمین حسینی تصریح کرد: با افزایش محصول در جامعه تورم کاهش پیدا می‌کند و چون فعالیت‌ها گسترش پیدا کرده دولت می‌تواند مالیات خود را اخذ کند. وی افزود: به اعتقادم من وزن نفت در بودجه با توجه به تورم نسبت به سال‌های گذشته تغییر نکرده است. با افزایش تورم 40 درصدی باید دید که 40 درصد میزان اخذ مالیات نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده، که  افزایش نیافته است . معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی دولت هشتم گفت: اگر قرار است مالیات افزایش یابد، باید مقوله‌ تورم لحاظ شود، بنگاه‌ها باید فعالیت‌شان گسترش پیدا کند و شیفت‌های کاریشان را افزایش دهند تا فروش و درآمدشان افزایش یابد و عرضه کالا زیاد شود که در این صورت در جهت اخذ مالیات بیشتر تأثیر مثبتی خواهد داشت در غیر این صورت اگر فعالیت خاصی صورت نگیرد ما خذ مالیات بیشتر هم میسر نخواهد بود.  * بنگاه‌های امیدوار، در انتظار سیاست‌های اقتصادی دولت مستخدمین حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا عملکرد دولت تا به امروز مسیری را برای ادامه حرکت فعالان اقتصادی به آن‌ها نشان داده است، اظهار داشت:  در این مدت کوتاه بنگاه‌های اقتصادی را از وضعیت بیم و امید به سمت امید، کشانده است اما در انتظار سیاست‌‌ها، برنامه‌ها، شیو‌ه‌ها و روش‌هایی اجرایی هستیم که هنوز چیزی دیده نشده است. وی افزود: بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی بحث امید را از این دولت شنیده‌اند اما هنوز استارت و روند کار توسط دولت زده نشده  و اتفاقی نیفتاده است. به عنوان مثال هنوز شرایط اخذ تسهیلات آسان‌تر نسبت به دولت قبل برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم نشده است درست است که مسائلی در این خصوص مطرح شده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.  * رویکرد اقتصادی دولت در برنامه پنجم آمده است  وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه رویکرد اقتصادی دولت به چه سمتی است، گفت: رویکرد اقتصادی دولت باید آن چیزی باید باشد که در برنامه پنجم ذکرشده است و دولت هم موظف به برداشتن قدم‌هایش در آن چارچوب است.  این اقتصاددان اظهار داشت: در برنامه پنجم یکسان‌سازی نرخ ارز به عنوان یک شاخص، کاهش وابستگی به نفت، حمایت از فعالیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی آمده است اما از دولتی که هنوز 4 ماه از استقرارش نگذشته نمی‌توان انتظار چندانی داشت و باید به آن فرصت داد.  مستخدمین حسینی گفت: در بررسی لایحه بودجه 93 بحث، بررسی و گفتمان های زیادی خواهد شد و در آنجا باید دید که دولت چه شیوه‌های اجرایی و روش‌های اجرایی برای ساز و کارش می‌بینید.   وی افزود: با توجه به شرایط تحریمی کشور و از آنجا که هنوز شرایط مسدود کردن تحریم‌ها در هاله‌ای از ابهام است، دولت باید فعالیت خودش را از اقتصاد متمرکز به سمت اقتصاد غیرمتمرکز و مردمی حرکت دهد و مراقب اقتصاد کشور باشد و به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های درونی اقتصاد کاملا توجه کند.  مستخدمین حسینی گفت: دولت در کوتاه مدت  و برای 3 ماه آخر سال و بخصوص سال 93 باید فعالیت‌هایش را در کنار دیپلماسی‌های سیاسی روی بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی و توانمندی‌های داخلی متمرکز کند و این موضوع را به عنوان یک اصل تلقی کند.  انتهای پیام/ ٩٢/١٠/٠٢